Jun 14, 2011

Seven Day

se7en day

oleh Fredy Ardiwinata pada 19 Februari 2010 jam 18:48
bandung,, 18022010

sebuah tutur yang indah dari Buya Hamka
"Hidup terbina antara pahit dan manis. Kalau selalu sahaja pahit, hati akan menjadi rawan dan kalau sentiasa manis hati akan menjadi bosan "

sebuah tutur yang untuk mengantar hari ketujuh dalam hitungan hari....
Kehidupan ini, sepahit manapun, masih bergelar kehidupan. Semanis manapun, masih juga bergelar kehidupan. Kehidupan adalah kehidupan. Warna kehidupan sekadar hiasan. Hakikatnya masih sebuah kehidupan. ga usah berkira-kira untung nasib yang menimpa. Kau masih bernyawa. Kau masih ada sebuah KEHIDUPAN.

Perjalanan masih panjang. Akhirnya dia pergi meninggalkan. Semuanya berlalu. Bersama derap langkah itu. Yang tertinggal adalah kenangan. Menjadi mainan perasaan. Sesungguhnya dia sudah penat. Lelah menunggu dan menunggu. Alangkah sengsaranya. Sebab akhir penantian adalah luka yang tajam. Dia sudah benci pada harapan. Dia akan melalui kehidupan dengan seadanya. Ya, kehidupan harus diteruskan. harusi.

manusia akan sentiasa hidup dalam kerangka kemauan orang lain yang selalu membajak fikirannya.
melayari babak babak yang bukan dari nafsu sendiri,
membiarkan waktu memijakan hari hari dalam geladak.

kita takkan pernah puas mengecup hidup selagi dasarnya tidak bersyukur.

Langit tak selalu cerah..kata orang tua. Langit itu perumpamaan hidup ini. Hari ini, langitku kesuraman. Enggan berbicara panjang. sejenak melepas lelah dari dunia kerja. pikiran menerawang. Bila hati kelabu, bibir pun jadi lesu untuk berkata. Kalau boleh, mau terus berfikir, diam dan berfikir lagi. Tapi kehidupan selalu ada ruang untuk itu dan ini. Itu perlu dibereskan. Ini harus disiapkan.

Cerita kehidupan umpama rona alam. Tercalit paduan warna yang tak serupai. Ada yang satu dalam harmoni, ada pula yang berbeda dalam kontrasnya. Tidak Dia jadikan semua ini sia-sia, buat mereka yang berfikir. Kata Orang, banyak berfikir maknanya kurang bisa berinteraksi. kurang bisa berinteraksi ‘ga bagus’ untuk kesehatan mental. Aku dijadikan Tuhan memang dengan kelebihan dan kekurangan ku sebagai manusia. pasti ada hikmah dibalik semua ini.

namun kali ini berbeda. Terjemahan makna kehidupan yang sebenarnya cerita. Cerita kehidupan karangan insan biasa. Yang melalui kehidupan dengan rasa yang berbeda. Hari ini takkan sama dengan semalam. Takkan pernah! Walaupun episod perjalanannya sama. Sebab tiada satu detik pun yang sama.

Cerita Kehidupan adalah cerita hati.

Cerita hati..

Hati ini.

Ada airmata di celah ayat-ayat tak sempurna.

Ada..

Bila hati mau menyatakan yang di dalam, bahasa bukan satu cara yang mudah untuk mengungkapkan semuai. Tapi biarlah ini jadi penanda cerita. Supaya aku tahu aku pernah merasai sesuatu yang begini.

goresan dinding sang psycho

tangkai bunga itu tlah layu dalam kesunyian hari2 nya tanpa hadirnya seorang sahabat sejati yang dulu selalu ada bersama nya..

No comments:

Post a Comment

Ayo semua...

jadikan hidup kita lebih berarti dan bermanfaat bagi kita
bagi dunia kita...

salam selalu untuk Kalian...